19 listopada 2019 14:29

DEPRESJA I KULTURYSTA

Wszyscy o tym wiedzą, że kulturyści przygotowujący się do zawodów są niedożywieni. Czy ma to wpływ na ich stan umysłu? Dowiedz się prawdy o depresji! Jak rozpoznać to uczucie? Zdaniem ekspertów jest tak powszechne jak brud, – i tak samo mile widziany. Od czasu do czasu wszyscy jesteśmy przygnębieni. Ale w którym momencie, smutek czasowy, na który wszyscy cierpimy, może być postrzegany jako problem?

I, co być może ważniejsze, czy depresja jest to niewłaściwie umieszczony ścieg w materiale składającym się na osobowość, czy też jest to uzasadniona fizycznie choroba, którą można leczyć?

Kulturyści (z ich dobrze znanym ego) mogą, po pierwszej refleksji, wydawać się mniej podatni na potencjalnie wyniszczające umysł, zwątpienia, melancholię i przygnębienia niż przeciętny człowiek. Ten rodzaj mentalnej zbroi pomaga im w utrzymywaniu koncentracji na czas zdobywania wyższych miejsc. Może nawet do zdobycia tytułu mistrzowskiego. Ale nie są wolni do stanów depresyjnych.

Stany depresyjne różnią się pod względem nazwy, symptomatologii i pochodzenia. W ostatnich latach, szczególnie w ubiegłym roku, naukowcy poczynili olbrzymie postępy w odkrywaniu wielu przyczyn i rosnącej liczby terapii i leków na depresję. I jeden czynnik konsekwentnie pojawia się w literaturze badawczej o depresji – to choroba. Oznacza to, że można go leczyć i kontrolować. Nadchodzi dzień, że będzie można wyleczyć bardziej poważne formy depresji. Mniej poważne formy depresji wydają się teraz całkowicie uleczalne.

 

CO TO JEST DEPRESJA?

Myśl o depresji jako „pustce” na gładkiej powierzchni. Pomyśl o depresji tak, jakby była kamieniem leżącym na dnie najgłębszego oceanu. W tych kategoriach zwykle rozważa się depresję. Ekstremalne uczucia smutku, przygnębienia, pustki, braku wartości lub celu – często przekraczającego granice rozumu i rzeczywistości, aż do punktu samobójstwa – są symptomami tej choroby. Błędem byłoby pomylić te objawy z pełną definicją depresji. Co byłoby błędnym przekonaniem z poprzednich lat, że depresja jest chorobą umysłu.

Nie jest. Jest to choroba, która wpływa na umysł. Aby w pełni zdefiniować tę powszechną chorobę, musimy również zidentyfikować podstawowe przyczyny depresji. Ale zanim znudzi cię to, pozwól, że skupię się na moim zamiarze pisania o depresji. Widzę depresję znacznie częściej wśród “zawodowych” kulturystów niż u  jakichkolwiek innych sportowców. I jest kilka dobrych powodów dla tej pozornie paradoksalnej obserwacji, o której powiem później.

CO POWODUJE DEPRESJĘ?

Wróćmy do paskudnego dno oceanu. Większość osób cierpiących na depresję, nie ma depresji cały czas. Zwykle wchodzi i wychodzi, czasem gwałtownie, a czasem stopniowo. Czasami toną nisko, coraz niżej, a czasami nie. Zrozumienie psychologicznych i biochemicznych korelatów do tych zmiennych wahań nastroju da ci wyraźniejszy obraz wielu dostępnych terapii depresji.

W przeszłości naukowcy uważali, że ćwiczenia – szczególnie ćwiczenia aerobowe – są potężnym antidotum na depresję. 

Wymieniali następujące wyjaśnienia:

– Ćwiczenia odwracają uwagę od cierpienia, ponieważ są przyjemne.

– Ćwiczący zbierają społeczne wsparcie dla swoich wysiłków.

– Ludzie w depresji widzą miarę poprawy swojej kondycji fizycznej, co daje im „polepszenie” nastroju.

– Ludzie w depresji odnoszą korzyści z ćwiczeń, ponieważ robią coś dla siebie, daje to im poczucie władzy i kontroli.

– Ćwiczenie poprawia krążenie krwi w mózgu, dzięki czemu dotlenia ten potężny narząd.

– Ćwiczenie powoduje wytwarzanie endorfin podobnych do morfiny i enkefalin, które polepszają nastrój, tak jak inne leki.

– Neuroprzekaźniki powiązane ze stanem depresyjnym (lub stanem dobrego samopoczucia) są stymulowane lub blokowane (np. Norepineferyna i inne neuroprzekaźniki aminowe).

Byłoby błędem twierdzić, że brak kondycji fizycznej predysponuje do depresji. Wydaje się również, że ćwiczenia tylko częściowo działają, i tylko u niektórych osób, w ograniczaniu lub kontrolowaniu stanów depresyjnych.

Zakończony romans, stres związany z pracą, śmierć bliskiej osoby, przemęczenie, izolacja społeczna; wszystko wydaje się być przyczynowymi czynnikami, które powodują gwałtowny spadek do stanu depresyjnego. Ale czy takie zewnętrzne wydarzenia mogą być głównym sprawcą?

Naukowcy zdają sobie teraz sprawę, że zaburzenia nastroju są wynikiem złożonych interakcji między różnymi biochemikaliami, w tym przekaźnikami nerwowymi, hormonami i wieloma dietetycznymi kofaktorami, takimi jak aminokwas L-tryptofan, oraz witaminami C, B-12 i B-6.

Co więcej, aby uczynić sprawy bardziej złożonymi, istnieje zdecydowana dziedziczna cecha depresji. Zamknięty wewnątrz jakiejś nici DNA (lub połączeniach na różnych chromosomach) kod genetyczny predysponuje tę osobę do łatwiejszego wyzwalania wszelkich zmian nastroju i / lub funkcji organizmu w stan depresji niż inną osobę. Na przykład, dobrze wiadomo już, że smutkowi, szczęściu, złości i innym takim stanom umysłu towarzyszą ogromne zmiany biochemiczne w mózgu. Niektóre z tych zmian biochemicznych stają się coraz bardziej zrozumiałe dzięki przełomowym odkryciom psychiatrii.

U niektórych osób zmiany biochemiczne związane ze stresem, żalem lub innymi takimi zdarzeniami zewnętrznymi stają się niekontrolowane, prawdopodobnie z powodu genetycznych predyspozycji, nadużywania leków, infekcji lub choroby, zaburzeń układu nerwowego, alergii (zwłaszcza alergii mózgu) lub niedostateczności spożywanej diety lub światła słonecznego. Leki, ćwiczenia, psychoterapia, terapia elektrowstrząsami, a nawet intensywna terapia światłem i inne metody leczenia mają ogólny efekt kontrolowania niekontrolowanej reakcji biochemicznej.

DEPRESJA DIAGNOSTYCZNA

Według Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego depresję rozpoznaje się, gdy przynajmniej cztery z następujących objawów utrzymują się przez dwa tygodnie lub dłużej:

– Znaczny wzrost lub spadek apetytu, któremu towarzyszą znaczące zmiany masy ciała

– Bezsenność lub nadmierna senność

– Nadpobudliwość lub niedoczynność

– Utrata zainteresowania seksem i / lub innymi czynnościami typowo uważanymi za przyjemne

– Zmniejszona koncentracja, zdolność myślenia i nawracające myśli o śmierci i / lub samobójstwie

– Uczucia bezwartościowości, poczucia winy lub samo-hańby.

Poczucie winy lub poczucie nieadekwatności mogą nie być jawne. Oznacza to, że osoba doświadczająca ich może ukrywać takie uczucia przed innymi. Jednak zachowania towarzyszące, najczęściej stają się oczywiste dla innych. Te zmiany zachowań często obejmują:

– Odstąpienie od normalnych związków.

– Nadmierne reagowanie na normalne stresy codziennego życia

– Częste napady płaczu

– Zaparcia, bóle głowy, zaburzenia żołądkowe, dysfunkcje seksualne, anoreksja, bezsenność, wczesne wybudzanie i wiele innych (nietypowych) objawów fizycznych. Pacjenci z ciężką depresją często:

– Słyszą głosy oskarżające ich o niewybaczalne grzechy

– Widzą wizje zmarłych przyjaciół lub krewnych

– Czują, że ktoś ich obserwuje

– Cierpią na złudzenie, grzeszności, bezwartościowości lub złudzenie nieuleczalnych chorób.

Objawy te wahają się od łagodnego do ciężkiego i na pewno nie wymagają lekkiego podejścia na żadnym poziomie intensywności. Zaleca się osobom cierpiącym na depresję – w bardziej przejrzystym momencie – uzyskanie profesjonalnej pomocy. 

Nie możesz walczyć samotnie.

KULTURYŚCI I DEPRESJA

To aksjomatyczne i paradoksalne, że kulturyści przygotowujący się do zawodów są niedożywieni aż do stanów chorobowych. Ich dziwne i rutynowe zachowania żywieniowe, spowodowane tylko przez kaprysy i propagowane przez mity, uważane są za słuszną i właściwą konieczność przed zawodami.

Kiedy wreszcie się nauczysz? Miesiące budowania mięśni, regulacja postawy, redukcja tkanki tłuszczowej, planowanie żywieniowe i suplementacja stanowią właściwą technikę przygotowawczą. Dieta redukcyjna nie jest akceptowalnym składnikiem naukowego przygotowania do zawodów!

Mityczne przekonania o tym, co stanowi dobre odżywianie, postawę i zachowanie niektórych kulturystów, mogą – i czynią – biochemiczną atmosferę sprzyjającą wystąpieniu stanu depresyjnego.

Rozważ następstwa

– Nadmierne spożycie surowych lub lekko ugotowanych białek może powodować depresję. Surowe białko jaja zawiera białko, które wiąże się z biotyną, dzięki czemu ta ważna witamina jest niedostępna dla organizmu.

– Katastrofę często ograniczają ilość witaminy B-6 (pirydoksyny) dostępnej dla organizmu. Ponieważ B-6 jest metabolitem tryptofanu, a ponieważ tryptofan jest kierowany do wytwarzania więcej B-6, niewiele pozostaje do produkcji serotoniny, neuroprzekaźnika, który w czasach niskiej podaży jest zaangażowany w stany depresyjne.

– Diety redukcyjne często bardzo poważnie ograniczają witaminy C i B-12 (cyjanokobalamina), których niedobory mogą powodować depresję.

– Smutne, ale prawdziwe, wielu obsesyjnych kulturystów wciąż trzyma się swoich praktyk nadużywając iniekcji różnych leków. Wiele z tych leków – zwłaszcza tych, które zmieniają poziom estrogenu i innych hormonów – wchodzi w interakcje wywołując depresję

Przykładami są: 

1) amfetaminy, 

2) ludzka gonadotropina kosmówkowa (HCG), 

3) L-DOPA, 

4) kombinacje blokerów estrogenu, steroidów, amfetamin lub innych leków, które również powodują zmienne i nieprzewidywalne oddziaływania, z których niektóre mogą obejmować depresję. .

Kiedy takie nadużywanie łączy się z ciężkimi treningami i – ostatecznie – tragicznie częstym przypadkiem nie wygrania zawodów (może być TYLKO jeden zwycięzca), występują somatyczne i psychiczne okoliczności, które zbyt sprzyjają depresji.

Co jest alternatywą?

Podobnie jak w przypadku większości chorób, można zapobiec depresji. Oczywiście, są zabiegi. Istnieją, w niektórych przypadkach, natychmiastowe lekarstwa. Ale zdecydowanie najlepszą alternatywą jest unikanie depresji.

– Upewnij się, że Twoja dieta jest dobrze zrównoważona

– Upewnij się, że Twoja dieta jest wzbogacona w dobrej jakości witaminy i minerały

– Unikaj nieuczciwych leków powszechnie stosowanych w niektórych kręgach kulturystycznych

– Promuj styl życia, który jest pełen wrażeń i satysfakcjonujący

– Unikaj niepotrzebnych stresów (psychicznych i fizycznych), które tak często towarzyszą dzisiejszemu szalonemu tempu życia.

– Masz problemy z pracą? Problemy z partnerem/ką? Problemy finansowe? ROZWIĄŻ je! Jednym (często niewypowiedzianym) sposobem rozwiązania takich problemów jest po prostu pozbycie się źródła!

– Kiedy zaczniesz dostrzegać objawy u siebie lub u kogoś bliskiego, zrób coś z tym!

Zazwyczaj będzie to wymagało profesjonalnej pomocy. Niwelowanie takich problemów w zarodku jest najlepszym sposobem na uniknięcie przyszłych problemów. A pełnoobjawowy przypadek depresji to jeden problem, którego na pewno nie potrzebujesz!